ulat bulu gatal kaki

MANUSIA DILAHIRKAN DENGAN SATU KELEMAHAN DAN SATU KELEBIHAN

KELEMAHAN

manusia melakukan sesuatu perkara dan perancangan yang mampu membawa kepada kegagalan...

KELEBIHAN

manusia mampu melakukan pengubahsuaian terhadap setiap kegagalan untuk menjadikannya sebuah kejayaan..

Thursday, March 29, 2012

salahkah abah dalam membesarkan kamu...

abah tunggu disini sekejap ye.

menguntum senyuman pak man sambil menghulurkan tangan ke arah anaknya untuk bersalam.

kamu jangan lama sangat tau amri.

insyaallah abah, sekejap lagi amri datang ambil abah, abah tunggu je kat sini. ala, bukanya lama sangat. amri cuma nak pergi bayar bil elektrik je. abah tunggu kat sini, nanti azan zuhur, abah sembahyang la kat sini bersama iman dan makmum yang lain. manela tahu kalau amri datang lambat sikit. abah tak ape-ape ke amri tinggalkan sorang-sorang kat sini?

insyallah, abah mampu lagi bergerak walaupun keadaan abah macam nie.

selamat tinggal abah, maafkan amri kalau ada salah silap amri sebelum nie kat abah, halalkan makan dan minum amri sepanjang hidup amri.

ish, kamu nie, cakap macam orang dah nak mati. pergi jelah bayar bil tu, nati kena potong baru tahu.

sekuntum senyuman terukir di wajah amri melihat abahnya melambai sambi toyota viosnya berlalu pergi meninggalkan perkarangan masjid al-iman itu.

pak man terpaksa mengheret seluruh tubuhnya masuk ke dalam masjid memandangan anugerah kedua-dua belah kakinya diambil oleh tuhan sewaktu kemalangan yang meragut nyawa isterinya 2 tahun lalu sewaktu pulang dari rumah anak tunggalnya amri.

kini dia tetap redha dengan dugaaan yang dihamparkan oleh tuhan terhadapnya walaupun dia mengalamai waktu2 yang sukar ketika kehilangan isterinya yang tercinta.

mak munah, merupakan seoran janda anak satu yang sangat cantik. dia sering mendapat gelaran ratu kebaya pada usia mudanya walaupun dia sudahpun mempunyai seorang anak yang berusia 2 tahun iaitu amri. walaubagaimanapun, kehidupannya menjadi sukar apabila suaminya meninggal akibat sakit jantung. dia terpaksa membesarkan amri seorang diri dengan berbekalkan kecekalan dan ketabahan. apa yang mampu dilakukan oleh mak munah adalah menjual nasi lemak yang menjadi warisan turun-temurun arwah ibunya.

hasil darpiada jualan nasi lemaknya itulah yang membesarkan amri menjadi seorang kanak-kanak yang sangat riang.

ketika amri berusia empat tahun, mak munah mengalami kesukaran untuk memasarkan nasi lemaknya memandangkan warung wak seman terpaksa dirobohkan untuk pembangunan jambatan yang menghubungkan dua buah bandar di kawasan kejiranan rumah sewa milik mak munah. disitula tempat mak munah meletakkan nasi lemaknya untuk dijual sebagai sarapan kepada pengunjung warung wak seman.

namun sudah dijodohkan oleh tuhan yang maha esa dan maha adil untuk mereka bertemu. akhirnya mak munah bertemu dengan pak man di sebuah stesen bas yang menjadi tempat pertemuan mereka buat pertama kalinya.

pak man pula merupakan seorang usahawan getah yang sangat berjaya. beliau memiliki sebuah kehidupan yang amat selesa. boleh dikatakan dia mempunyai ladang getah yang sangat luas yang mampu menanggung kehidupannya sepanjang hayat.

maka terjalinlah hubungan cinta antara mk munah, si janda anak satu dan pak man, si bujang lapuk yang sangat kaya.

aku terima nikahnya mazmunah binti saari dengan mas kawin tujuh puluh ringgit tunai.

ucapan dan ungkapan yang telah mengubah kehidupan amri dan ibunya buat selama-lamanya.

bermula dari detik itu, kehidupan amri berubah secara total. dia dilimpahkan dengan penuh kasih sayang dan kemewahan dari orang tuanya. apa sahaja yang dimahukan olehnya bakal menjadi kenyataan.

walaubagaimanapun, perkhawinan antara mak munah dam pak man tidak mendatangkan cahaya mata baharu bagi keluarga itu kerana pak man mengalami masalh peribadi. oleh itu segala kemeahan hanya mapu dicurahkan kepada amri.

alhamdulillah amri merupakan seorang anak yang taat kepada orang tuanya. kemewahan tidak pernah melalaikannya daripada melakukan tanggungjawabnya sebagai seorang anak, pelajar, dan sebagai seorang umat islam.

pak man merupakan seorang bekas pelajar pondok yang amat disegani. segala pengetahuan yang ada pada dirinya semuanya diperturunkan kepada amri.

amri bukanlah jenis anak yang suka bermewah-mewah tetapi dia seorang yang manja dengan ibu bapanya.

oleh itu dia tidak mampu menahan sebarang kegagalan di dalam hidupnya.

amri jga merupakan seorang pelajar yang pintar. dia sering medapat tempat pertama dalam ujian kelas.

walaubagaimanapun, dia pernah mendapat tempat kedua dengan dikalahkan oleh seorang budak perempuan yang baru berpindah ke sekolahnya.

hal ini memnyebabkan amri mengalami kemurungan. dia tidak pergi ke sekolah selam da minggu. pak man dan mak munahah yang memujuk amri untuk tidak berputus asa.

hari berlalu pantas. amri sudahpun bergelar seorang doktor dan dia dijodohkan dengan seorang wanita yang juga seorang doktor bernama masliza.

masliza seorang yang cerewet dan suka mengarah. namun, kasih sayang amri terhadapnya tak pernah luntur setiap hari.

masliza adalah anak seorang datuk. dia dibesarkan dengan segala kemewahan dan sering terlupa akan agama.

alhamdulillah amrilah yang menjadi penyuluh hatinya.

namun, sikat masliza yang sangat cerewet itu tidak mapu dihakis oleh amri. dia sangat tegas dalanm hal-hal kebersihan dan rumah tangga.

oleh kerana anak dan menantu pak man dsan mak munah orang yang berkerjaya, masa mereka banyak dihabiskan di tempat keja. anak-anak mereka pula dijaga oleh pengasuh yang juga seorang pembantu rumah.

pada hujng minggu, pak man dan mak munah yang terpaksa ku rumah amri untuk menziarah mereka dan cucu mereka.

sewaktu bulan mac 2010, berlaku tragedi di mana pak man dan mak munah telibat dalam kemalangan sewaktu pulan menziarah amri dan keluarga.

seaktu itulah mak munah meninggal dunia kerana pak kereta pak man dirempuh treler.
kaki pak man tersepit antara sereng kereta dengan tempat duduk pemandu. ole kerana kecederaan yang teruk. pihak hospital terpaksa memotong kedua-dua belah kaki pak man.

dari situlah brmula sejarah hitam dalam hidup pak man.

kesukaranyan untuk berjalan mengakibatkan menantunya, masliza berasa tidak selesa dengan kehadiran pak man dalam keluarga mereka.

makan minum pak man terpaksa diuruska oleh orang lain memandanakan pak man tidak mapu bergerak dengan bebas.

kehilangan yang dialami oleh pak man terhadap isteri tercintanya memnyebabkan pak man mengalami kemurungan yang amat dasyat.

secara perlahan dia bangkit mendiri untuk meneruskan kehidupan sebagai soerang manusia kurang upaya.

masliza sepertinya tidak menyukai kehadiran bapak mertuanya di dalam rumah. pak man sering menakutkan anak-anak masliza.

oleh kerana kekurangan pak man, masliza sering mengadu kepada amri tentang keadaan pak man yang amat menyusahkan baginya sehinggakan pak man menyadari keadaan tersebut.

amri sangat menyayangi pak man tetapi cintanya kepada masliza melebihi segala-galanya. amri dibutakan dengan dunianya bersama isterinya sehinggakan mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang anak.

lama-kelamaan, amri sendiri terhasut untuk turut menbenci keadaan anyanya yang serba kekurangan.

segala harta yang dimiliki oleh pak man telah diperturunkan kepada amri.

tinggallah pak man yang berlindung disebalik senyuman ikhlas yang dibuat-buat. dalam hatinya tidak pernah berhenti berdoa untuk kebahagiaan anak menantunya.

seharian kehidupan ak man dienuhi dengan ibadat kepada allah swt. wajahnya tidak pernah keruh dan kering daripada wuduk. sejadanya semakin lama semaki hancur dek solat yang tidak pernah rehat. matanya semakin lebam, dek sujunya kepada yang maha encipta sepanjang malam. jubah labuhnya sentiasa menemani kehidupan sehariannya. mulutna sentiasa dibasahi dengan bacaan dan zikir kepujian terhadap yang esa dan rasulnya.

bang, pintu bilik ditutup, makanan diletakkan d penjuru meja dekat dengan pak man. masliza telah menghantarkan pak man makan tengah harinya.

dek kerana kesukaran pak man untuk bergerak, masliza terpaksa berhenti kerja sebagai seorang doktor dan merawat bapa mertuanya secara peribadi di rumah. jelas sekali masliza tidak menyukai keja barunya selama dua tahun itu.

pak man sering menangis sendiria memikirkan perangai menantunya yang sanagt garang terhadap dirinya.

allahhuakhbarullahuakhbar.

suara azan berkumandang menandakan masuknya waktu solat fardu zuhur.

maka mengensotla pak man perlahan-lahan menuju ke tempat wuduk dengan segala kesukaran dan ketabahan.

2 rakkat solat rawatib dimulakan.

sujudnya seorang hamba alllah menyembah bumi menandakan kesetiannya kepada agama tidak kira usia dan kesukaran.

seusai solat zuhur, pak man mengensot ke bahagian pintu untuk menunggu kehadian anaknya amri.

sekian lama dia menunggu, namun kelibat amri masih belum diketemui.

waktu berlalu..

asar..

maghrib.

dan isyak.

amri masih belum kelihatan.


bilal masjid, azman yang menyedari keberadaan orang tua itu menghapirinya untuk bertanya khabar...

assalamualaikum pakcik.

walaikumsalam, salam dijawab sambil menghulurkan tangan untuk bersalaman.

saya perasan pakcik orang baru disini.

ya, pak cik menunggu anak pakcik amri.

astaghfirullahhalazim, sudah lewat ni pakcik. apa kata saya bawa pakcik balik ke rumah say terlebih dahulu. pasal anak pakcik tu biar saya talifon dan pergi sendiri ke rumahnya esok.

tanpa sempat menolah pelawaan lelaki itu, badan pak man terus diangkat dan dimasukkan kedalam kereta proton wira milik lelaki tadi.

sememangnya pak man tidak mahu menyusahkan orang lain disekelilingnya, tapi apakan daya azman berdegil.

isteri azman, raudah merupakan seorang isteri yang solehah. dia tidak keberatan untuk menerima pak man yang serba kekurangan itu ke tangga rumahnya.

malah, dia amat bersyukur kerana diberi peluang untuk membuat pahala terhadap oarng tua itu.

semalaman pak man tidak dapat melelakan matanya.

perasaan yang amat perit dirasakan di dalm hatinya. sungguh dia tidak menyangka bahawa anaknya sanggup bersikap sedemikian rupa terhadapnya.

zaman kanak-kanak azman kembali menyusun di benak fikiranya. seorang kanak-kanak yang bercita-cita tinggi. sangup berkorban untuk mencapai cita-citanya sehingga ke menara gading, tetapi cubaan yang sedikit memebebankannya telah meneyebabkan dia meninggalkan orang tuanya.

semalaman pak man ditemani air mata. sebelum ini dia pernah mendengar menantunya masliza berbincang dengan amri menempatkan pak man ke rumah jagaan orang-orang tua, tetapi amri menolaknya untuk menjaga nama baiknya sebagai seorang doktor.

tetapi tergamak amri meninggalkanya di masjid tanpa menghiraukan keperluan bapanya.

pak man bersujud kepada allah swt supaya diampunkan dosa anaknya itu.

fajar menyising dan membangitkan udara segar di kawasan bukit tempat kediaman azman.

suara takhbir azan subuh berkumandang.

raudah mengetuk pintu bilik pak man untuk mengejutkanya untuk solat subuh.

badan pak man sudah pun berada di atas sejadahnya bersujud untuk bersolat.

keadaan itu menyebabkan raudah meninggalkan pak man di dalm biliknya untuk menyelesaikan solat subuhnya sebelum brsarapan.

selepas sejam kemudian, raudah kembali ke dalam bilik itu untuk menghantar makanan ke bilik pak man tetapi pak man masih lagi berada dalam posisi sujud dari tadi.

raudah berasa hairan dan cuba untuk menentuh tubuh pak man untuk mengetahui sama ada paka man sedang tidur.

badan pak man terasa sangat sejuk. setelah dipalingkan wajahnya, pak man telahpun meninggal dunia.

air matanya terus mengalir membasahi muka mengenangkan nasib kehidupan dirinya.

No comments:

Post a Comment